Audi Service Næstved

Audi i Ungarn er den anden CO2-neutrale Audi-fabrik

  • Officiel idriftsættelse af Europas største solcelleanlæg i Gyor
  • Øverste ansvarlige for produktion hos Audi AG, Peter Kössler: "I 2025 vil alle Audi fabrikker have en neutral CO2-balance"
  • Alfons Dintner, CEO for Audi Hungaria: "Et symbol på vores engagement i bæredygtighed"

Den 7. oktober 2020 startede Audi Hungaria i samarbejde med E.ON Hungaria officielt driften af Europas største solcelleanlæg. Siden begyndelsen af året har fabrikken i Gyor kun brugt grøn strøm. I 2012 åbnede Audis ungarske fabrik et geotermisk anlæg til at dække en stor del af sit behov for varme. Resten kompenseres af biogascertifikater. Audi Hungaria er således den anden ud af fem Audi fabrikker til at opnå en neutral CO2-balance.

"Vi har et klart mål: at alle Audi-fabrikker vil have CO2-neutral drift i 2025," siger Peter Kössler, den øverst ansvarlige for produktion hos Audi og formand for tilsynskommissionen for AUDI HUNGARIA Zrt. "Ved at konvertere vores fabrikker til vedvarende energi, giver vi et vigtigt bidrag til at modvirke klimaændringer."

Efter Audi Bruxelles, der blev ombygget i 2018, og hvor den 100% elektriske Audi e-tron produceres, har den anden af i alt fem Audi-fabrikker nu nået dette mål. Alle foranstaltninger til reduktion af det økologiske aftryk på Audi-fabrikker i produktion og logistik samles under Mission:Zero. Fokus ligger på de udfordringer, der er nøglen til Audi: dekarbonisering, vandudnyttelse, ressourceeffektivitet og biodiversitet. Audi har allerede nået et vigtigt mellemliggende mål inden for dekarbonisering, da alle Audi-fabrikker siden starten af i år kun har brugt grøn strøm.

"Bæredygtighed er afgørende for Audi Hungaria. Solcelleparken bidrager til vores opnåelse af en neutral CO2-balance. Det er af stor betydning for os at gøre vores produktion mere og mere miljøvenlig og løbende reducere vores aktiviteters økologiske aftryk," siger Alfons Dintner, CEO for Audi Hungaria.

Tre mekanismer til dekarbonisering

Audi reducerer konstant energibehovet på sine fabrikker. Alene i 2019 sparede Audi Hungaria mere end 18.000 megawatt-timer energi og undgik CO2-udledninger på næsten 5.750 tons ved hjælp af en lang række effektiviseringer. Desuden er anlægget i Gyor i Ungarn involveret i dekarbonisering ved hjælp af tre mekanismer.

Den første er overgangen til grøn strøm, som har fundet sted takket være idriftsættelse af Europas største solcelletaginstallation og levering af elektricitet fra vedvarende energikilder. Anlægget, der er bygget i samarbejde med E.ON Hungaria, er blevet installeret på tagene af fabrikkens to logistikcentre. Denne solenergipark, der dækker et areal på ca 160.000 kvadratmeter, består af 36.400 solceller og giver en maksimal ydeevne på tolv megawatt. Karten Wildberger, direktionsmedlem i E.ON, siger: "Dette projekt repræsenterer på mange måder, hvad der er nødvendigt for at opnå CO2-neutralitet i 2050. For at gøre dette er vi nødt til at genopbygge energisystemerne i byområder og i industrien i retning af CO2-neutrale systemer. Jeg anser projektet med vores partner Audi for at være et vigtigt skridt i vores bestræbelser på at skabe morgendagens bæredygtige energi og håber, at det vil blive efterfulgt af yderligere projekter af denne art."

Den anden mekanisme er brugen af geotermisk energi. Siden 2012 har Audi Hungaria brugt denne kilde til at dække de fleste af sine behov for varme på fabrikken, og det geotermiske anlæg i Gyor lever op til ca. 70 procent af behovet. Den resterende varme genereres fra naturgas, hvis CO2-neutralitet er garanteret af biogas-certifikater. Audi Hungaria er den største bruger af industriel geotermisk energi i Ungarn. Anlægget har en årlig produktion på mindst 82.000 megawatt-timers termisk energi årligt. Siden 2015 har virksomheden gjort brug af 250 gigawatt-timers geotermisk energi, hvilket reducerer udledningen af CO2 med 50.000 tons.

CO2-emissioner, der i øjeblikket er uundgåelige – for eksempel dem fra motortestfaciliteter – kompenseres af Audi Hungaria gennem internationalt anerkendte og certificerede CO2-kreditter. Dette er den tredje mekanisme, som tegner sig for omkring fem procent af CO2-udledningen.

Audi arbejder løbende på at reducere fabrikkernes økologiske aftryk, men virksomheden er også engageret uden for fabrikkernes porte. Siden 2017 har Audis logistiske jernbanetransport med Deutsche Bahn stort set været CO2-neutral. Takket være overgangen til DB Cargos produkt "DBeco plus" har selskabet sparet mere end 13.000 tons CO2 årligt. Siden 2010 har det såkaldte "grønne tog" været på skinnerne mellem Ingolstadt og Nordsø-lastehavnen i Emden. Siden 2012 har "grønne tog" også kørt på ruten fra Audi-fabrikken ved Neckarsulm og til Emden. Siden 2019 har Audi desuden kompenseret for ruterne mellem fabrikkerne i Ingolstadt, Gyor og Bruxelles.

Læs mere om Audi og bæredygtighed


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk