Audi A6 e-tron concept – den næste e-volution

  • Audi præsenterer 100% elektrisk luksusklasse Sportback konceptbil
  • Ny teknologiplatform: Premium Platform Electric (PPE)
  • Hurtig opladning med 270 kW og mere end 700 km rækkevidde

Audi fortsætter sin "e-volution" mod elektrisk mobilitet og afslører på Auto Shanghai 2021 den fire-dørs Audi A6 e-tron concept, der er forløberen for en innovativ modelfamilie af 100% elektriske serieproduktionsbiler. Disse biler vil være baseret på en helt ny teknologiplatform, PPE (Premium Platform Electric). De første modeller med PPE-platformen vil blive lanceret i slutningen af 2022, og PPE vil både blive brugt til SUV'er med høj frihøjde og til dynamisk designede modeller med en lavere frihøjde som den kommende Audi A6 e-tron, hvilket ikke tidligere er set inden for elbiler.

At konceptbilen har fået navnet A6 understreger modellens plads i mærkets luksusklasse modelserie. Denne model har repræsenteret mærket i et af verdens højeste volumensegmenter siden 1968 – i første omgang og indtil 1994 som Audi 100. Først Limousine, Avant, og allroad, og senere rundede Sportback – der blev introduceret som A7 – modelfamilien af. Audi A6 har allerede en historik med elektrificerede drivlinjer startende med en hybridversion tilbage i 2011, og den nuværende Audi A6 TFSIe blev i 2019 lanceret med en plug-in-hybriddrivlinje og har nu en elektrisk rækkevidde på op til 68 kilometer (WLTP).

Audi A6 e-tron concept er i modsætning hertil 100% elektrisk og baseret på den fremtidige PPE-platform, der er udviklet under Audis ledelse. Samtidig repræsenterer den også et helt nyt designkoncept – det eneste, den har til fælles med den nuværende A6, er dens dimensioner. Den 4,96 meter lange, 1,96 meter brede og 1,44 meter høje konceptbil er designet som en Sportback, og dens linjer afspejler åbenlyst en udvikling af Audis nuværende designsprog. Den Audi A6 e-tron concept, der præsenteres i Shanghai, er langt mere end blot en simpel designøvelse - dens eksteriørdesign er en forsmag på Audi's fremtidige serieproduktionsmodeller og giver klare indikationer af, hvor dynamisk og elegant den elektrisk drevne luksusklasse vil se ud fra mærket med de fire ringe.

PPE-teknologien vil sikre, at det, som bilens linjer antyder, rent faktisk omsættes til dynamiske køreegenskaber og en egnethed til dagligt brug. Konkret betyder det, at afhængigt af den valgte drivlinje og modelversion forventes en Audi A6 e-tron at få en rækkevidde på mere end 700 kilometer (WLTP), og de mest kraftfulde medlemmer af familien vil sprinte fra 0 til 100 km/t på mindre end fire sekunder.

Designet er banebrydende – men stadigt umiskendeligt Audi

Aerodynamik har altid spillet en central rolle i Audis lange succeshistorie i luksusklassen. CW- værdien af Audi 100 er stadig legendarisk, og på det tidspunkt i 1982 var Audi 100 verdensmester i aerodynamik på tværs af alle klasser med sin cW-værdi på 0,30.

Audi A6 e-tron concept er ved at skrive et nyt kapitel i denne succeshistorie, der endnu en gang viser, at Audi altid kombinerer form og funktion i en optimal symbiose. En cW-værdi på kun 0,22 betyder det, at bilen frembringer minimal vindmodstand – hvilket udmønter sig i lavere energiforbrug og derfor længere rækkevidde. Samtidig har finjusteringen i vindtunnelen igen resulteret i et organisk design med elegance og harmoni ned til mindste detalje.

Den opadgående hældning på de bageste sideruder er et typisk træk ved Audis Sportback design, ligesom kraftige quattro hjulbuer også er en markant Audi design-feature. Quattro buerne fremhæver effektivt bilens bredde og er samtidig organisk integreret i siden på bilen. A6 e-tron concept har ligeledes de slanke, kamera-baserede virtuelle sidespejle, som er specifikt for Audi e-tron modeller.

På fronten ses tydeligt, at Audi A6 e-tron concept er en elektrisk drevet repræsentant for mærket med de fire ringe. Et karakteristisk træk er den store lukkede Singleframe-grill, som er omkranset i bunden af luftindtag til køling af drivlinjen, batteriet og bremserne. De flade forlygter strækker sig langt ud i siderne af forenden og understreger den horisontalt fokuserede arkitektur, der giver bilen yderligere bredde.

Vindtunnelens indflydelse på bagendens design er umiskendelig. Den øverste del er formet til at skabe en aerodynamisk funktionel kant, og i den nederste del er diffuserens store luftudtag integreret i spoilerområdet, hvilket reducerer turbulens i den luft, der strømmer under bilen – en perfekt kombination af reduceret vindmodstand og minimeret opdrift.

"Heliosilver" er navnet på en speciel lakering, der reducerer energiforbruget. Dette skyldes, at lakken kan reflektere en betydelig procentdel af den termiske stråling fra sollys, hvilket betyder, at man i mange situationer ikke behøver at bruge klimaanlægget til at opretholde en konstant temperatur i kabinen. Brugen af klimaanlæg er en af de vigtigste faktorer, der har indflydelse på energiforbruget ud over drivlinjesystemet. Lakken gavner derfor bilens rækkevidde og CO2-aftryk.

Lysteknologi handler først om sikkerhed – men også om underholdning

De slanke forlygter og baglygter flugter med de overordnede linjer, og bag lygteglassene gør digital Matrix LED- og digital OLED-teknologi det muligt at opnå maksimal lysstyrke og en bred vifte af funktioner, selv med et minimalt overfladeareal, samtidig med at de tilbyder lyssignaturer, der kan tilpasses.

Tre små højt opløselige LED-projektorer er indbygget i hver side og omdanner jorden under dørene til en scene, når dørene er åbne, hvor små udvidede dynamiske lyseffekter hilser passagererne med beskeder på deres eget sprog. Kombinationen af sikkerhedsfunktioner og æstetisk design har altid været af særlig betydning for Audi, og derfor viser de små projektorer også advarselssymboler på jorden – fx for at advare cyklister om, at bildøren er ved at åbne.

Yderligere fire højt opløselige LED-projektorer, der er diskret integreret i hjørnerne af bilen, genererer drejesignal-projektioner.

De digitale Matrix LED-forlygter kan andet end at oplyse vejen til nærmest dagslys. Hvis for eksempel Audi A6 e-tron concept er parkeret foran en væg under en pause for at genoplade batteriet, kan føreren og passagererne fordrive tiden med at spille et videospil projiceret på væggen. I stedet for på en lille skærm i cockpittet, vil de se deres respektive spils virtuelle landskaber projiceret op på væggen i XXL-format via de digitale Matrix LED-forlygter. Spillerne styrer spillet via deres smartphones og kan stå ved siden af eller direkte foran bilen for en særlig god udsigt over spillet, som er flere meter bredt. Selve spillet er udtænkte og udviklet af Audis designere specielt til Audi A6 e-tron concept.

Bagpå har konceptbilen en ny generation af digitale OLED-elementer, der som en kontinuerlig lysstrimmel fungerer som en skærm. De kan også bruges til at skabe næsten ubegrænsede variationer af digitale lyssignaturer og dynamiske lysskærme, der kan tilpasses kundens ønsker. En ny funktion i baglygterne er de digitale OLED-elementers tredimensionelle arkitektur, der gør det muligt at opleve det dynamiske lysshow ikke kun i to dimensioner som tidligere men med 3D-effekt.

Både forlygter og baglygter opfylder naturligvis Audis skrappe krav til de traditionelle funktioner for lys til biler, nemlig at se og blive set. Foran skabes en klart oplyst vej med forlygter, der intelligent tilpasser sig trafiksituationen, vejret og omgivelserne samt kommunikerer med andre trafikanter. Bagpå kan de klare, homogene og kontrastrige digitale OLED-baglygter øge sikkerhedsniveauet betydeligt på fremtidens veje.

Desuden gør projektionerne omkring bilen det muligt for første gang at udvide kommunikationsområdet ud over bilen. Ved hjælp af intelligente connectivity muligheder i bilen giver A6 e-tron concept information til andre trafikanter med visuelle signaler.

PPE til både høj og lav frihøjde

PPE er udelukkende designet til batterielektriske drivlinjer og udnytter derfor fuldt ud alle fordelene ved denne teknologi. Det centrale element i den fremtidige PPE-flåde er et batterimodul mellem akslerne med en kapacitet på omkring 100 kWh energi i A6 e-tron concept. Brugen af hele bilens base gør det muligt at opnå et relativt fladt design til batteriet. Det betyder, at det for første gang vil være muligt at bruge denne ene platform til både biler med høj frihøjde og biler med en dynamisk, flad arkitektur – som Audi A6 e-tron concept – uden ændringer af den grundlæggende arkitektur.

Batteristørrelsen og akselafstanden på PPE-modeller er skalerbare, hvilket gør dem velegnede til brug i forskellige markedssegmenter, men alle modeller vil dog have forholdet mellem en relativt lang akselafstand og meget korte udhæng til fælles. Passagererne i de fremtidige PPE-modeller vil især drage fordel af den lange akselafstand, som udmønter sig i et længere interiør og mere benplads i begge rækker af sæder – en vigtig fordel på tværs af alle segmenter. Derudover er elbiler generelt også mere rummelige takket være fraværet af en transmissionstunnel, som simpelthen ikke er nødvendig på grund af teknologien.

Hurtig opladning og høj rækkevidde

Kernen i Audi A6 e-tron concepts drivlinjeteknologi – og i alle fremtidige PPE-modeller – er 800-volt opladningsteknologi. Ligesom i Audi e-tron GT, sikrer dette, at Audi A6 e-tron concepts batteri kan oplades med op til 270 kW på meget kort tid på lynladestationer. Denne teknologi gør opladningstider mulige, der kommer tæt på et stop for at tanke en bil med konventionel forbrændingsmotor. Bare 10 minutter er nok til at oplade batteriet til yderligere 300 km, og på mindre end 25 minutter kan du oplade Audi A6 e-tron concepts 100 kWh batteri fra 5 til 80 procent. Sammen med en rækkevidde på mere end 700 kilometer – afhængigt af den valgte drivlinje og effekt – er Audi A6 e-tron concept yderst velegnet som primært køretøj.

Audi A6 e-tron concepts to elektriske motorer er i stand til at levere en samlet ydelse på 350 kW og et drejningsmoment på 800 Nm. Takket være det høje drejningsmoment, der er tilgængeligt helt fra start, vil selv modeller designet til effektivitet accelerere til 100 km/t på mindre end syv sekunder, og i højtydende modeller kan denne sprint endda reduceres til et godt stykke under fire sekunder.

Audi udvider sit elektriske modeludbud med PPE

I 2018 lanceredes Audis første 100% elektriske bil – Audi e-tron. Siden da har mærket på mindre end tre år systematisk og konsekvent arbejdet for at indføre elektrisk mobilitet på tværs af sit produktsortiment. Efter Audi e-tron SUV og e-tron Sportback lancerede Audi i februar 2021 den meget dynamiske e-tron GT, der er baseret på en ny teknologiplatform udviklet sammen med Porsche AG. Og blot to måneder senere havde Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron verdenspremiere – to unikke SUV'er i A-segmentet baseret på Volkswagen-koncernens MEB-platform. Audi Q2 L e-tron, som også er helt elektrisk, har været tilgængelig siden 2019 – dog udelukkende på det kinesiske marked.

Audi A6 e-tron concept er nu det første medlem af en modelfamilie – i første omgang i C-segmentet og senere også i B- og D-segmenterne – der er baseret på PPE (Premium Platform Electric). Denne innovative teknologiplatform er ved at blive udviklet under Audis ledelse sammen med Porsche AG, og de første Audi-serieproduktionsmodeller, der er bygget på PPE-platformen, vil løbende blive afsløret fra og med anden halvdel af 2022. Med PPE vil elbiler nu også være attraktive for kunder, der foretrækker andre bilmodeller end SUV’er – som f.eks. en Sportback, der er karakteristisk for mærket.

Derudover gavner platformen også det samlede flådeforbrug og CO2-emissioner. Helt kort vil PPE-platformen sikre, at Audis hurtige transformation mod elektrisk mobilitet via volumen og variation vil blive endnu en Audi succeshistorie.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk